На 1-ва страница в Google – истина или измама е SEO?

Онлайн Маркетинг - SEO

Едва ли има човек, който да не е получавал обаждане или писма с предложения да бъде позициониран на първо място в Google. Манията да се позиционират на челната позиция до такава степен е обсебила собствениците на уеб сайтове, че са готови да инвестират суми, многократно надвишаващи инвестираната от тях сума в разработката на уеб сайта, само и само да се доберат до заветното място. Какво, обаче, се предлага на пазара и до какво водят прибързаните инвестиции в услужливи фирми и ентусиасти, които ви гарантират 1-вата позиция?

Как да разпознаем елементарните измами и нискокачествени услуги

Да започнем с това, че има два типа специалисти, които биха ви предложили тази услуга – с кавички и без кавички 🙂 От първия тип са редица директории, бизнес портали и прочие сайтчета, които ще ви предлагат да ви „оптимизират по ключови думи“ и да ви „изготвят представителна страница за Google“. Повечето от тях ще ви искат цени от 50 до 250 лева на година, срещу които ще обещават сериозно присъствие в техния супер мега гига важен сайт, който Гугъл много обича и затова не трябва да изпускате сериозната промоция, която имат точно днес. Да, вероятно наистина ще получите някакъв тип „визитка“ на някакъв никому неизвестен сайт в интернет. В най-добрия случай ще получите страница, която дори ще се показва при търсене за името на фирмата ви. Ако вече имате сайт обаче, за какво ви е да плащате, за да излизат други сайтове за вашето име? Това не ви носи никаква полза от гледна точка на нови клиенти.

Някои стигат дотам в наглостта си, че се представят за самите Google. Разбира се, Гугъл има представителство в България с няколко служителя, но то се занимава основно с работа в подкрепа на дигиталните агенции в страната и в гонене на топ клиенти. Ако сте сред тези топ клиенти и с вас се свърже човек, представящ се за служител на гиганта и имате съмнение, че е такъв, поискайте да ви даде e-mail адрес, на който да му пишете, като имейла трябва да е в домейна google.com, т.е. ime@google.com. Ако ви отговори от този имейл, значи най-вероятно си имате работа с реален представител на компанията.

Други нискокачествени услуги, предлагани по телефона или чрез имейл спам или срещания доста последно време Google Analytics spam са често свързани с т.нар. линк-билдинг. Ако не знаете какво значи това – то това е общ термин обобщаващ различни практики за сдобиване с връзки към вашия сайт. Много от практиките и предлагащите такива услуги са легитимни и наистина ще ви свършат работа, но има и редица подвеждащи услуги и обикновено именно те се рекламират по този начин. Ако ползвате такава услуга, в най-добрия случай ще си дадете парите напразно, а в по-лошия – сайта ви може бъде наказан от Google за доста дълго време (а излизането от наказание също не е безплатно).

Не бих ви препоръчал да поръчвате подобни услуги освен ако наистина не знаете какво правите, т.е. да сте се интересували и занимавали със SEO лично вие поне 1 година.

Има ли реално работещо SEO?

Разбира се. Аз самият съм SEO специалист от 2004 година и за над 10 години до момента съм класирал десетки сайтове. Познавам лично и непряко не малка част от специалистите в страната, а немалко от по-новата генерация от тях започнаха да се занимават със SEO през 2009 г. след като посетиха първата по рода си SEO конференция в България, за чиято организация спомогнах.

Към момента (2016г.) има множество фирми и отделни консултанти, които са се наложили през годините. Не малко от големите агенции за дигитален маркетинг и рекламните агенции по принцип предлагат SEO като често подизпълнители са им именно тези хора и фирми, доказали се през годините. Те, разбира се, не се рекламират със спам – по телефона, по имейл или от какъвто и да е друг тип. Имат предостатъчно работа, повярвайте ми 🙂

Както и с всяка друга услуга и тук следва да проучите бизнес партньора отсреща. Добра идея е да поискате първо предварителен одит и базов план за действие, да поискате портфолио с класирани сайтове в ниши с конкуренция, подобна на вашата. Идете и се срещнете на място и говорете с хората, които биха движили акаунта ви, ако започнете работа. Питайте, питайте, питайте. Не се стеснявайте от това, че не разбирате част от жаргона – работа на SEO оптимизаторите е да ви преведат всичко на език, който можете да разберете!

И не на последно място – забравете, че ще ловите маймуни с трици. Разбира се, бюджета ще зависи от целите и от конкуренцията във вашата ниша, но при всички случаи си избийте от главата още в този момент, че за неколкостотин лева на година ще имате резултати в която и да е конкурентна ниша (т.е. където се правят пари).

Разбира се, ако нямате финанси да инвестирате в качествена услуга, винаги можете да се опитате да направите оптимизацията на сайта си и сами. Ако изберете този път не забравяйте, че това е високо-конкурентна среда, така че се пригответе за много учене, при което ще трябва да отсявате зрънцата истина сред множеството писания онлайн, пригответе се за грешки, някои от които могат да са трудни за поправяне.

В заключение: Истината е, че оптимизацията е нещо задължително за вашия сайт, но както автомонтьорите ви лъжат с надеждата, че не можете да различите карбуратор от водна помпа, така и оптимизатори-измамници са плъзнали от известно време и из родния интернет и предоставят фиктивни услуги на много хора. Ако от автомонтьора-измамник, който не си свърши работата зависи вашия живот на пътя, то от оптимизатора-измамник зависи бъдещето на вашия бизнес, така че – умната!

Споделете, ако ви е харесала статията

Email
Print