3 лесни стъпки към започване на малък бизнес

Малък бизнес

Случвало ли ви се е да гледате 5-те коли, всяка с цена над 100 000 лв, които са ви обградили на някой от столичните светофари и да се чудите: Как по дяволите се купува такава кола?

Може би някои от отговорите, които ви хрумват са:

А) „Мутра, рекетира и може би продава наркотици“

Б) „Политик е и краде от моите пари!“

В) „Татко му я е купил…“

И трите отговора са верни в не малко случаи, но ще се учудите, че статистиката всъщност показва, че най-голяма част от милионерите в България са натрупали богатствата си с малък и среден, частен бизнес.

Ако още се питате как се купува такава кола и какво може да направите по въпроси, то отговора е лесен – започнете бизнес! Казвате си „Но аз съм на 0-та?!“ Ами започнете от там! Едно е сигурно: няма да сте първият…

Стъпка 1: Просто започнете! 

Ако имате желание, но ви се струва, че нямате възможност за стартиране на нов бизнес по финансови причини, добра идея е да започнете с това, което ви е най-близко до сърцето. Ако нещо ви се отдава „отръки“, доставя ви удоволствие и имате известна увереност, че можете да вършите добре, то това е добър кандидат за ядро на нов бизнес.

Важно: Защо е важно да се насочите към нещо, което ви е приятно и не ви тежи да го вършите? Въпросът изобщо не е в духовното ви щастие, както може да си мислите. Колкото и да ви разправят как ако работите това, което ви е на сърце няма никога да работите – не вярвайте, няма такъв филм. Повтарящите се ежедневни задачи рано или късно ще се превърнат в класическа работа и изобщо няма да ви хрумва да ги наречете „хоби“ 🙂

Малкият бизнес се започва в масовия случай хора, които имат желание да „правят нещо свое“, но всъщност още работят за някого. В такъв случай това, с което ще започнете да се занимавате е нещо, което ще правите в свободното си време. Ще сте изморени от основната си работа или ще искате да използвате свободното си време за други приятни неща и съответно ще ви се струва, че цената, която плащате, за да развивате новия си бизнес е прекалено висока. Ето защо трябва да стартирате с това, което обичате и да намерите начина да изкарвате пари от него. В днешни дни всичко се продава, въпроса е да намерите купувач. Ако такъв няма във вашия град, то погледнете в съседния, ако не в България, то в ebay, Amazon и т.н.!

Важно е да намерите вашите първи купувачи, които да са готови да ви дадат конкретна сума пари за вашия продукт, преди да сте хвърлили твърде много време и усилия в развитието му. Не се свенете и не бъдете срамежливи, нито скромни – не е сега момента за това. Продавайте продукта, все едно го имате пред себе си, готов, нищо, че и вие и купувача знаете, че засега е само в главата ви!

Стъпка 2: Финансите

Бизнес с 0-лева инвестиция. За стартиращите предприемачи е много трудно да инвестират. Заплатата (ако има такава), се харчи за сметки и ежедневни разходи и съответно за инвестиция остава нищо или много малко. Този проблем се решава с друг ресурс, от който сега имате в изобилие – време. Започнете от 1-вата стъпка, която ще ви донесе скромни или незначителни приходи, които могат да са демотивиращи, НО СА ДОХОДИ! Тези средства, колкото и нищожни да са, са вашата инвестиция, затова ги ценете подобаващо. Инвестирайте изкараното в бизнеса си, а за разходите разчитайте на т.нар. „заплата“. Така бавно, но сигурно ще генерирате опит, пари и увереност. Ще се разраствате, понякога по-бавно, отколкото ви се иска, но ще растете и (супер мега ценно!) ще се учите от грешките.

Стъпка 3: План и действие

Планиране и управление. Нищо, че е трета поред, не е трета по важност. Желанието за собствен бизнес е повсеместно, а хората, които наистина правят нещо в тази насока, са не повече от 10% (оптимистично). Ключовата дума за старт е „действие“. Ако все ви липсва началото, можете да го направите в рамките на 15 минути, като вземете лист и химикал, останете насаме с идеята си и започнете да описвате всичко, което ви хрумне като план. Планирайте и запишете дори най-простите си действия за първия месец, първото тримесечие, първата година. Запишете целите си. Докъде искате да стигнете първия месец? Първото тримесечие? Първата година? Как смятате да го направите (важно – в конкретни стъпки, а не пожелания и мечти)? Записвайки това, вие имате вече личното си ръководство за действие. Ще се изненадата от резултата на тези 10 минути насаме с лист и химикал!

Още един практически съвет: започнете с подкрепа от най-близките си. В малкия бизнес, вашите роднини и приятели са тези, които първи ще започнат да използват продукта или услугата ви. Още по-важно, ще са вашата безплатна работна ръка или реклама „от уста, на уста“, на която хората вярват дори повече от тази по „телевизора“. Не разчитайте обаче прекалено много на тях – нерядко именно сред най-близките ви ще са и тези, които ще ви казват как задължително ще се провалите и ще спите на улицата след няколко месеца. Не ги слушайте, освен ако не са предприемачи с опит (може и да не са успешни предприемачи, може да научите много и от неуспелите).

Action!

Споделете, ако ви е харесала статията

Email
Print