Франчайз бизнес – какви са предимствата
|Вече сме писали за стартиране на малък бизнес, за франчайз модела накратко, за някои митове и реалности на франчайзинга, но в тази статия ще разгледаме франчайзинга в още по-голяма дълбочина, наблягайки на ползите на модела спрямо традиционния начин за започване на бизнес.
Стартирането на собствен бизнес е голямо решение в живота на човек. Един от начините да се започне бизнес е да се купи вече съществуваш такъв. Друг е да се избере франчайзинг модела и да се стане част от доказана система и известен бранд. Всеки подход има своите предимства и опасности.
Страстта и ентусиазма са ключови съставки за управлението на успешен бизнес. Много клиенти, седящи в любимата си пицария или кафе си мислят, „Колко добре би било да притежавам едно такова място!“ Или поне докатон е разберат, че не стават за управление на ритейл обект, да се занимават с управление на тинейджъри или да прекарват по 60-70 часа на седмица в новия им ресторант в продължение на година, или две, или три… Избора на бизнес и на бизнес модел обаче трябва да е бизнес решение. Все пак го правите, за да печелите пари, нали така?
Претеглянето на плюсовете и минусите на франчайзинга спрямо традиционния бизнес започва със самооценка. Готови ли сте да следвате предписаната система или имате нужда от свобода да експериментирате и иновирате? Имате ли нужда от пълна самостоятелност във всеки аспект или може да следвате готовите решения на 100%?
В съотношението цена/ползи със сигурност влиза цената за купуване на франчайз и плащането на франчайз таксите. Но също такава цена има за започване на собствен бизнес, който не е на франчайз модел. Положителните и отрицателните черти на модела, описани отдолу следва да се преценяват както от гледна точка на инвестиция, така и от позицията на вашите лични особеност, силни и слаби страни, лични ценности и цели.
Франчайз Бранд
Ако влезете в който и да е от 30-те хиляди обекта на Събуей или МакДоналдс по света имате гаранцията, че ще получите същата или почти същата храна, независимо къде се намирате. Това е обещанието на франчайза за постоянство в качеството. Клиентите знаят това и търсят сигурността и познатостта на любимите им марки, които са установени с години или десетилетия.
Контрол срещу Автономност
Ако започвате изцяло собствен бизнес, контролирате всеки детайл – малък и голям. При франчайз бизнес подписвате споразумение да следвате правилата, разписани от франчайза. Да, вие ще управлявате франчайза в посока на културата и ценностите, които налагате, кого наемате и кого освобождавате, но трябва да следвате процесите и системата на франчайза.
„Операционна система“
Защо ще изобретявате колелото, когато можете да си купите готово? Ако сте от изобретателните, иновативни типове хора, започването на ваш бизнес вероятно е вашия път. Бизнес франчайза предлага напълно готова бизнес система, която „включвате и тръгва“ (с всичките условности на това). Трябва да следвате наръчника, а ако не сте добри в това – действайте сами, не се ангажирайте с франчайз.
Оборудване и инвентар
Оборудването на вашия нов бизнес с всичко, което ще ви е необходимо за успех означава проучване на това какво оборудване да се купи, намиране на доставчици и договаряне. Може да купите фурна за пица, която е твърде голяма или да купите повече прясна храна, отколкото ви е нужна или може да е твърде малка и да не ви стигне капацитета с разрастването на бизнеса и да ви свършат чушките при някой натоварен уикенд. Франчайзите могат да ви предоставят безценна помощ в посока на това какво, как и колко да купите – често на преференциални цени.
Икономика на мащаба
Ако сте малък бизнес имате и малка покупателна сила. Ако сте част от франчайз, вашия франчайзингодател може да договори цени на едро и по този начин да ви спести пари. Също така, имайки силата на разпознаваема марка зад вас може да повлияе на доставчика ви когато имате проблем с някое краткосрочно плащане: ако успешен франчайз ви се е доверил, по-вероятно е и доставчиците да го правят.
Финансиране
Започването на собствен бизнес може да струва по-малко от купуването на франчайз лиценз и много предприемачи започват със съвсем тънък бюджет и успяват, но повечето нови бизнеси изискват начален капитал, особено за локацията и оборудването си. И докато повечето франчайзи не осигуряват финансиране, много от тях имат отношения с кредитни институции, които ще са по-склонни да ви отпуснат кредит или да ви дадат добри условия спрямо независимите предприемачи.
Маркетинг
Ако сте „Пицата на Иван“, то сте самостоятелна единица когато говорим за маркетинг и реклама. Ако сте част от Pizza Hut обаче имате силата на марка с многомилионен бюджет и регионален маркетинг и реклама заставащи зад вас. Разбира се, това си има цена под формата на месечни отчисления за общия рекламен фонд. Ако сте самотен играч обаче целия ви рекламен бюджет излиза от собствения ви джоб.
Време за излизане на пазара
Може да построите най-красивия магазин или да купите перфектния ван за вашия мобилен бизнес и да ги напълните с най-скъпото оборудване. Това отнема време и пари. Или можете, вместо това да сключите договор с франчайзър, който е правил това стотици пъти и който ще ви даде списък с точните неща, които са ви необходими, за да започнете работа, позволявайки ви да започнете да работите много по-бързо, отколкото ако трябваше да правите цялото проучване сами.
По-бърза възвращаемост
Без значение колко голяма церемония по отварянето ще направите, когато започвате собствен бизнес ще ви отнеме време да създадете клиентска база и да създадете репутация. Когато рекламирате позната марка във вашия пазар, ще имате готови клиенти и парите ще започнат да идват по-бързо.
Обучение
Може да сте най-добрия в това, с което се занимавате, но знаете ли как да управлявате бизнес, наемате и обучавате служители, да рекламирате продукт или услуга, да водите счетоводство и т.н.? Когато започвате собствен бизнес трябва да научите всички тези неща сами, със съпровождащите процеса „грешки на начинаещия“. Франчайзърите предлагат на новите франчайзи подробни обучения за всеки аспект на бизнеса им, от печенето на бургери до това коя POS система да се купи. Добрите франчайз програми предлагат и допълнителни обучения, за да сте на нивото на растящия ви бизнес.
Подкрепа
Повечето предприемачи, франчайз или не, обичат това, което правят. Всъщност, те дотолкова го обичат, че може да се стигне до неглижиране на това как управляват бизнеса си. В допълнение, ангажирани с ежедневните детайли често не успяват да иновират и да се развиват като лидери и мениджъри. Много франчайзингодатели осигуряват подкрепа на място със специалисти, които помагат на франчайзите да бъдат на върха, обучавайки ги да бъдат мениджъри и лидери, „работещи над бизнеса, а не в него“.
Освен това ще имате и подкрепата от своите колеги – собственици на франчайзи. Това може да става на местно, регионално ниво, на национални конвенции, чрез онлайн мрежа за подкрепа или просто с вдигането на телефона. Местните бизнес организации може да са много полезни за създаване на връзки, но не е ли най-добре да попитате за съвет или препоръка някой, който вече е решил проблема, с който се сблъсквате за първи път?
Избор на локация
Има сериозна конкуренция в ритейл сектора, а избора на грешна локация за вашия обект може да е разликата между успеха и провала. Можете да наемете експерт по избора на локация, но какво знаят те за вашия бизнес? Много често франчайзинга идва и с екип от експерти по недвижими имоти, софтуер за подбор на локации и години опит в подбора на най-добрите места за техния бранд. Те често могат да осигурят и подкрепа при договарянето на наемите с наемодателите – критичен, но често подценяван аспект на формирането на маржина на печалбата.
Стратегия за изход
Продажбата на успешен бизнес може да е доста печеливша, но броя потенциални купувачи е по-малък, отколкото когато става дума за известна марка. Сигурността и познатостта на известния бранд действат по подобен начин в сливанията и придобиванията, както действат и на крайните потребители. В трудни времена, ако се налага да продавате, може да ви се наложи да го правите на ужасно ниска цена, ако изобщо можете да намерите купувач. Когато сте част от франчайзинг, винаги има купувач от последна инстанция – франчайзъра, които може да ви изкупи и да управлява обекта докато му намери подходящ купувач.
Предвид над 100-те франчайза, опериращи над 3000 обекта в България, горните предимства със сигурност не са убегнали на немалко предприемачи в страната. Дали вие ще сте следващия? Както казахме в началото ще трябва да прецените това спрямо собствените си цели и нужди. Успех!