Новото лого на Мтел – участвате ли в експеримента?
|Новината от последните дни е, че гиганта Мтел смени логото си. Това буквално нажежи страстите в социалните медии: чуха се „за” и „против”, като че ли насъщният ни зависи от това каква е визията на мобилния оператор.
Не бих могъл да коментирам професионално дали новият знак е по-хубав от стария, дали е изпълнен по правилата на дизайна и бранд мениджмънта и т.н. Това, което виждам като обикновен потребител е червено-цикламен символ, наподобяващ математическия знак за безкрайност. Лично за мен, това едва ли е най-удачното решение за лого на мобилен оператор. Да отбележим, че наред с логото, Мтел има и нов слоган: „Повече за теб“ с акцент върху ценностите на компанията – „без усилия, лично отношение, лидерство“. Обръщате ли внимание на тези лозунги? Говорят ли ви нещо?!
Доста печатни издания изписаха хвалебствия за Мтел, като по поръчка, в стил „платен репортаж”, за това колко велика е новата им идентичност. Разбира се, това е очаквано, предвид бюджетите, които оператора отделя ежемесечно за реклама в същите тези медии – не е тайна за никого колко желан рекламен партньор е той. Дори четох писания от различни експерти – гурута: семиотици и психолози, че новото лого е перфектно подбрано, с цел да се породят асоциации за това как бързо се развиват технологиите в един глобален свят с някакви технологични магистрали; как логото създава чувство за завършеност, свързаност… и т.н. – общо взето „дрън-дрън” 🙂
В случая удивителното е как цялата страна вече втори ден се занимава с този казус, колко експертни писания и научни трактати и анализи се появиха на тази тема. Факт е, че логото предизвика голям интерес – дали заради бранда, понеже все пак е сред най-големите и разпознаваеми у нас; дали специалистите са търсили целенасочено вирусен ефект чрез „провокативно” лого, за да можем да го нахейтим както си трябва?! Много се забавлявам като чета в разни блогове сравнения между новия знак на Мтел с токовете на Фуко, с лейкопласт, с мартеница и какво ли още не.
За мен, обаче, е интересен въпроса: защо компания като Мтел, която е на пазара от 17 години изведнъж сменя идентичността си? Това свързано ли е с криза на доверието или нещо друго? Цялостното ребрандиране на всички стоки, коли, обекти и т.н. е свързано с не малко инвестиции и трябва да има сериозна причина, за да се прави. Каква ли е причината?
И другият въпрос, който си задавам е: Защо всички в нета в последните дни се занимаваме с логото на Мтел? Дали неволно участваме в добре измислен социален експеримент от бранд мениджъри и психолози, работещи за Мтел, за да привлекат максимално внимание към себе си?
А вие, участвате ли в експеримента?