Примери за Guerrilla Маркетинг

В тази публикация ще разгледаме четири основни подхода в герила маркетинга (guerilla маркетинг, партизански маркетинг) чрез примери за тяхното приложение. Идеята, както винаги е максимален ефект с минимално усилие и действане извън общоприетите подходи.

Подход 1: Провокация

Факт. Милиони хора от развиващите се страни нямат достъп до чиста вода. Водата е есенцията на живота и вярвам, всеки ще се съгласи, че всяко живо същество трябва да има достъп до чаша чиста вода по всяко време. За съжаление, това не е така и този проблем отнема живота на 2 милиона деца всяка година. UNICEF е запознат с този проблем и се заема с привличането на общественото внимание към недостига на вода в определени зони чрез една от най-провокативните guerrilla маркетинг кампании.

Като част от своя Tap Project фондът бутилира мръсна вода и я предлага из улиците на Ню Йорк, под недоумяващите погледи на минувачите.

Организацията определено успява да привлече вниманието на световните медии, да провокира гражданите да се замислят за удобствата, които приемат за даденост, и разбира се, да събере дарения, като с всеки дарен долар осигурява по 40 дни чиста вода за дете от нуждаещите се страни. От 2007 г. до сега Tap Project е набрал почти 3 милиона щатски долара, грижейки се за здравето на милиони деца по света.

Подход 2: Забавление

Fast Lane е само един от серия герила маркетинг успехи на Volkswagen. По време на различните кампании, Фолксваген развеселява ежедневието на граждани с пързалки, ултра-асансьори и скейтборд колички за пазаруване. Ефектът е пълен онлайн и офлайн успех под мотото „Dedicated to everyone who enjoys speeding life up a little”. Асоциациите, отнасящи се към колите са повече от очевидни, но в никакъв случай натрапващи се.

Берлинчани се пързалят:
http://www.youtube.com/watch?v=W4o0ZVeixYU

На пазар по бърза процедура:
http://www.youtube.com/watch?v=jEcbkusXUlo

Добре дошли на борда:
http://www.youtube.com/watch?v=yPztb-c16as

Подход 3: Изненада

Въпреки че вероятно няма домакинство на света, което да не притежава поне един артикул от мебелния гигант IKEA, шведският гигант в производството на мебели и аксесоари за дома не пропуска възможност да затвърди реномето си на лидер на пазара. Трансформирайки улиците на Манхатън в уютни кътчета, окичени с продуктите на компанията, ИКЕА подсигури 5 дни „fabulous living” за нюйоркчани.

 

https://www.youtube.com/watch?v=PHAHgLovbYQ

 

Подход 4: Прекрачване на границите

Vodafone Phone Insurance няма задръжки, когато става дума за реклама. Според статистиките, от които се води кампанията на фирмата, в Румъния на всеки две минути бива откраднат телефон. От тук идва идеята за герила кампанията на Vodafone предприема, която решава да използва проблема и наема професионални джебчии. Разбира се, не са за да крадат! Задачата на джебчиите е да пъхват тайно в чантите на румънци листовки, рекламиращи застрахователния план на Vodafone. Кампания, доста дръзка за вкуса на много, но без съмнения представител на герила маркетинга.

Разбира се, герила маркетинга не се ограничава само с тези четири подхода, но можем да кажем, че те са основни за доста от успешните кампании от този тип.